Friday, January 30, 2009

Bromo Chapter: updates

Setelah sekian lama blog petualang ni dibiarkan tanpa sebarang updates maka hari ni aku nak update sket lagi....berbekalkan sisa2 maklumat yg masih lekat kat memori aku nih.

Kami tiba di Bromo sekitar pukul 4 pagi kalau tak silap. Setelah selesai segala urusan dipintu masuk (buang air, lepak2, beli glove.......hampes mamat indon tu berjaya jual mahal kat aku) kami pon meneruskan perjalanan ke Penanjakan...bukan mendaki..tapi kali ni menaiki jip..suhu yg sejuk masih menusuk urat sarafku muahahaha.

Sampai di Penanjakan layan teh panas dulu....sementara menunggu sun rise. Kelihatan pelancong asing berbondong2 datang...ish tak bleh jadi ni..terus kami bergerak ke tempat untuk melihat sunrise dan keindahan Bromo.

Dipendekkan cerita....berebut2 cari port nak letak tripod....mat2 saleh ngan minah saleh berpelukan time sunrise....mat2 indon yg dok berkhemah kat situ nyanyi ramai2 sambil main gitar....solat subuh beralaskan poncho....cerita solat subuh ni pon kelakar. Kami solat berpandukan bintang untuk menentukan kiblat. Sekali ada minah2 indon solat arah lain. Walaupon kami dah bagitahu namun diorang tetap takmo tukar. So masing2 solat kiblat masing2...muahahaha....

Enjoy la gambar dulu....

#1: View Penanjakan dari tepi kawah Bromo...
#2: Nah buktinya aku dah sampai ke tepi kawah Bromo...berasap lagi tuuuu..
#3: Mas Waja sedang merenung jauh....tak pasti ler teringat bini ke teringat cewek Indon
#4: Mas Jamal pon merenung jauh gak....yg ni rasanya memang ingat kat bini ngan anak2 (ayat cover line)
#5: 3 org photographer....2 otai (Sani & Dr Jamal) sorang tak otai (aku ler tu)...sedang beraksi di kawasan savanna Bromo.
#6: Kawasan parking kuda kat kaki Bromo. Hahaha lupa nak cakap dari sini aku naik kuda beb. 75 ribu rupiah jek upahnya...
#7: Mas Jamal & Mas Sani caught on camera...sedang membidik sasaran.
#8: Mas Arey/Osprey caught on camera...dia snap aku...aku snap dia..
#9: Last but not least.......Arjuna Wulerang dari kejauhan. View dari Penanjakan.

Rasanya setakat ini saja catatan sepanjang aku berpetualang ke Indonesia.......Next February (9 Feb 2009) aku akan sekali lagi ke sana. Kali ni trip santai ke Dieng....kawasan tanah tinggi....tunggukan kemunculan gambar dari Dieng.....stay tuned!!!!!!!

No comments: